expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Followers

Korang Yang Ke...

Tuesday, September 24, 2013

Pointer Rendah. Senang Tak Nak Kerja?

Assalamualaikum...

Awal bulan 9 ni start sem baru dan freshie baru nak masuk universiti. *Kenapa bahasa aku pelik?* Apa-apapun, selamat belajar dan menempuh alam universiti.Nikmatilah kehidupan kampus sepuas-puasnya tetapi jangan lupa tanggungjawab sebagai mahasiswa.

Kalau malas belajar, nanti pointer rendah. Susah nak cari kerja. Hehe...

Dapat kerja atau tak itu rezeki masing-masing. Pointer cuma nilai tambah dalam menentukan hala tuju kehidupan kita selepas graduasi. Cuma dalam situasi sekarang, tak dinafikan pointer itu amat penting. Sebab bagi aku, bila pointer (atau CGPA) kita bagus, ia menggambarkan 3 perkara tentang diri kita:

1) Anda seorang yang bijak
2) Anda seorang yang rajin
3) Anda seorang yang berdisiplin

Maka sebab itulah digalakkan untuk berusaha mendapatkan pointer tinggi semasa belajar di universiti.



Kalau pointer rendah tak dapat kerja ke?

Siapa kata tak dapat kerja. Dapat. Cuma mimpilah nak kerja bagus-bagus. Sales executive je yang layak korang dapat sebab memang itu jelah position yang bersepah-sepah dan tak mengira apa yang korang belajar masa di universiti.


Ah pointer tu tak seberapa. Aku ada softskills. Konfem dapat kerja bagus.

Wake up my friend. Aku pun ada softskills. Tapi ternyata tak membawa aku kemana-mana pun. Kerja di bank misalnya, memang realitinya dia nak tenaga kerja yang pointernya bagus sebab menjimatkan masa dan kos untuk memberi latihan kepada pekerja baru. Softskills boleh dididik. Lagipun kalau setakat duduk di opis menghadap komputer je, ada praktik ke softskills yang bagus tu?

Habis tu cemana nak dapat kerja???

Sebab tu dari mula jejak kaki ke universiti, belajar elok-elok. Pada masa yang sama, enjoy your campus life. Tapi kalau dah nasib pointer rendah sampai kau rasa musnah masa depan kau, aku boleh suggest beberapa cara:

1) Rendahkan ego. Course memang gempak tapi pointer jahanam. Macam aku. Nama je student sains aktuari tapi pointer jahanam. Jadi jangan berangan nak kerja kat syarikat yang gah kalau result tak gah. Kalau memilih sangat, sampai tua lah kau tak kerja, tak kumpul harta, tak ada bini (pesen sekarang kan hantaran riban2) dan tak ada segalanya. Nak mati sia-sia?

2) Keep in touch dengan coursemate, terutamanya yang lagi pandai dari kau. Kira kau kena ada kabel jugak. Kalau desperate sangat nak kerja, mungkin kau boleh cucuk-cucuk kengkawan kau pasal kekosongan jawatan kat tempat kerja diorang. Mana tahu ada rezeki.

3) Kumpul pengalaman kerja banyak-banyak. Walaupun kau dapat kerja yang tak sealiran dengan apa yang dipelajari, teruskan. Aku cuma bekerja di 7-Eleven. Niat aku  untuk mencari pengalaman bekerja selama mungkin. Sebab dengan pengalaman kerja yang banyak, nescaya penemuramah akan lebih yakin untuk ambil kau bekerja, walaupun pointer rendah. Pointer bukan lagi satu perkara yang diberi tumpuan bila pengalaman kerja yang kau ada lebih meyakinkan diri mereka untuk ambil kau jadi pekerja mereka.

4) Paling penting, doalah banyak-banyak moga-moga urusan job hunting kau diredhai ALLAH.

itu je lah pendapat yang aku nak share. mungkin betul mungkin tak. Cuma pointnya, selagi ada masa, perbaikilah diri dan bangkit dari kegagalan. :)

5 comments:

Unknown said...

eee. takotnye. pointer da la entah pape. rsu plak aku ni. nak jadi org ke jadi ap. ko keje apa sekarang wey?

Unknown said...

cuak giler. pointer dah la entah pape. huaaaaaaaaaaaaaaaa

Unknown said...

Ko punya ayar kasar bro.. ko nk tau aku keje ape. Exec d petronas. Gji fresh graduate 4300.. ko ad.. kn.. pointer aku xsmpi 3. 2.97 jer.. tp knp aku dpt.. aku buat terbek time pratikl.. rjin.. spe ckp budk pointer rendh x d gmbr kn rjin berdisplin semua lh... biasa nye budk pointer rndh laa rjun sbb drg tau mne klmemhn drg. Ag 1 bdk pointer tggi pula ego.. perasan dorg mdh dpt keje then goyang kki d mne2 jer n tggu kje... kwn2 asl kn ko performnce bek ko dpt ape ko nk.. pointer tu bonus bg ko xkurg2 nye ko x ssh la cm aku ....jgn pndg rndh pd bdk ponter rndh.. mybe dorg da sbb np.. cm aku..

Kamus Bergerak said...

bro, rase cuak lak dgar status kau ni. haish. kne buat btul2 wktu kt u nnti.
btw, aku cumalah seorang blogger newbie, harap sudi visit blog aku
http://penulis-kamushidupaku.blogspot.com/

Ain said...

betul2 . tk semestinya CGPA rendah tk dpt kerja. depend pde diri kite. rezeki tu Allah yg bagi. kalau kite rajin keje, Inshaaallah hidup kite jdi berkat tpi kalau hidup asyik nk memandang rendah pde org lain bile2 mase Allah boleh tarik nikmat tu

Degup Jantung

Related Posts with Thumbnails

Pengunjungku Dari Luar Negara

free counters
Web Analytics