expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

HeartBeat

Followers

Korang Yang Ke...

Saturday, June 29, 2013

Bila Melayu Berniaga Makanan...

Assalamualaikum...

Kejap lagi kerja overtime ye kawan-kawan. 7 petang sampai 7 pagi. New experience for me. :)

Apapun, jom bincang pasal satu topik ni. Bila bangsa Melayu buka kedai makan. Paling lama berapa tahun boleh tahan? Paling lama aku boleh agak pun 5 tahun. Berbeza dengan kedai makan Cina yang ada sesetengahnya bertahan sejak zaman sebelum Malaysia merdeka lagi. Resipi turun temurun nenek moyang katanya. Sedap tak sedap itu aku tak tahu. Aku tak makan babi pulak nak bagi pendapat pasal rasa. Haha..

Kenapa kedai makan Melayu tak pernah nak kekal lama bertahun-tahun?

Sebelum tu, aku nak stori pasal kisah kedai makan kat Taiping, Perak yang menyediakan 10 jenis juadah yang berbeza setiap hari, hanya RM3 satu kepala. WAW!!!


Link berita: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0428&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm

Datang sorang ke, 10 orang ke, tetap RM3. Air minum free je. Alkisah kenapa RM3 tu, owner dia niat bukak kedai makan tu sekadar untuk bayar nazar selepas dia kemalangan. Nampak macam rugi, tapi menariknya dia masih boleh dapat modal pusingan. Lepas la beli barang basah hari-hari.

Nampak tak bila ikhlas nak berniaga, ALLAH tolong?

Lain sangatlah dengan kebanyakan kedai makan  dan restoran Melayu sekarang. Tak de variasi. Seluruh pelosok Malaysia ni ada restoran tomyam. Lepas tu bila burger bakar jadi fenomena, berduyun-duyun tumbuh gerai burger bakar. Harga pulak boleh tahan mahal. Belum aku sentuh topik kualiti makanan dan servis. Hampeh pun ada.

Korang jangan ingat kedai makan yang pernah masuk Jalan-Jalan Cari Makan (JJCM) tu betul-betul sedap dan bagus ye. Nak masuk TV je tu. Bila kita sendiri pergi, baru nampak realiti sebenar kedai tu.

Try baca kat sini. LINK

Aku teringat satu kedai makan yang pernah masuk JJCM dulu. Masa tu Maria Tunku Sabri masih jadi pengacara JJCM. Ada satu restoran dekat bandar yang berhampiran dengan kawasan FELDA aku. Nama restoran tu aku tak reti eja. Jamantogheeh. Macam tu la lebih kurang. Harga memang mahal. Harga KL la bak kata mak aku. Strategi tak kena. Masa tu orang FELDA tak de la mewah macam sekarang. Mana mampu nak makan harga mahal macam kat KL. Tak lama lepas tu lingkup. Jadi lot kosong kalau tak silap.

Belum lagi cerita kisah perangai Melayu yang suka dengki mendengki sampai pakai bomoh. Ah Metrowealth betul kisah macam tu.

Kesimpulannya, apa yang aku faham kenapa kedai makan dan restoran Melayu jarang boleh bertahan lama sampai bertahun-tahun adalah seperti berikut:

1) Harga cekik darah
2) Servis macam hampeh
3) Sifat Melayu suka dengki bila orang lebih sikit
4) Suka ikut mainstream

Baik pergi Perak makan kat kedai makan RM3 tu. Boleh jugak buat amal jariah untuk owner tu. :)

No comments:

Degup Jantung

Related Posts with Thumbnails

Pengunjungku Dari Luar Negara

free counters
Web Analytics