expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Followers

Korang Yang Ke...

Thursday, May 16, 2019

Bukan monolog birthday tapi royanan birthday

Assalamualaikum...

Setahun sekali la nampaknya update blog ni. Lagipun dah takde orang nak jenguk blog dah sekarang ni kan. Safe place kot untuk aku membebel. Kalau ada yang jumpa, jumpalah.

Straight to the point.

Aku ni jeles tau bila tengok orang sambut birthday ni. Dah masuk umur tua bangka pun masih ada kengkawan yg sambut birthday kawan dia.

Aku? Langsung tak de.

Kenapa aku jeles?

Aku datang daripada famili yang tak memikirkan sangat pasal birthday ni. Ucapan je dah. Tak payah nak beli kek lah, bagi hadiah lah, buat parti lah. Jadi kat sini je aku rasa kau orang yang terjumpa blog aku ni entah dari mana entah sebab blog aku sendu je kot... eh apa meraban ni.

Ok sambung.

Kau orang boleh get the idea kot kenapa isu birthday ni penting bagi aku.

Macam mana aku boleh terpengaruh dengan idea sambutan birthday ni? Mestilah daripada TV. Kartun ke, cerekarama ke, reality show ke, semua tu bagi kesan mendalam kat aku.

Mestilah dalam kepala dok fikir, kenapa ea tak de orang sambut birthday aku?

Tak de jawapan. Aku pun tak tahu.

Bila dah besar ni kan, since famili pun tak beriya, mana lah tau kawan-kawan NAK sambut birthday aku. Maklumlah aku ni New Year Baby. Lahir pun 1 Januari.

NON HADOOO. Kena herdik lagi ada. Masa birthday aku pulak tu kena maki. Ada aku cerita sebelum ni.

Sebab tu kadang-kadang aku terfikir bila aku tengok orang sambut birthday ni.

Aku kawan dengan orang yang salah ke?

Kenapa kawan-kawan sekeliling aku beriya sambut birthday kawan diorang tapi buat tak tahu bila birthday aku?

Memang aku ni tak penting ke?

Kawan-kawan aku baik je. Cuma pasal birthday ni aku memang jd touchy.

Plus, aku excited dengan birthday diorang. Why I don't get the same in return?

Aku kadang2 kalau berduit tu ada spend sikit untuk beli hadiah diorang. Apa aku dapat?

Dah lah buat tak tahu. Wish pun tak. Ada pulak yg wish aku mati cepat. Dalam kepala dia dah plan nak sambut kematian aku dengan gembiranya.

Tahun depan aku dah masuk 3-series. Bila aku bising pasal birthday ni ada je yg cakap "kau dah tua bal, tak yah fikir la pasal birthday2 ni"

Kau tak faham yang seumur hidup aku ni....

AKU TAK PERNAH SAMBUT BIRTHDAY
AKU TAK PERNAH EXPERIENCE SURPRISE PARTY
AKU TAK PERNAH TERIMA HADIAH HARI JADI
AKU TAK PERNAH RASA SUASANA DIRAIKAN

Aku nak rasa je kot moment ni.

Rasa kesal pun ada kadang-kadang bila 1 Januari tu datang. Tapi mana boleh aku bersedih pasal ni!

Takpe. Tahun depan aku beli kek sendiri, aku beli barang yg aku suka sendiri, anggap macam hadiah. Aku celebrate sorang-sorang je dalam bilik aku sambil layan Youtube.

Sounds lonely isn't it?

Dah orang sekeliling aku macam tu. Takkan aku nak paksa diorang celebrate aku.

Make yourself happy before make others happy.

Dah. Done meroyan. Bye.

2 comments:

Mieza S said...

haha sedih gak cite kau. sama mcm aku. tp, aku tak pnh la beriya sambut besday kawan. sbb aku mcm nub sikit. xreti nak buat surprise, mcm belikan belon ke kek ke ape ke/ takut org ttbe xdtg / xhargai/ nnt aku yg sedih. tp yela, hidup perlu diteruskan. jgn sedih2 la

Fira said...

Kata setahun sekali bro.. ni dah 2021 🤣

Btw, stumbled upon your blog because i was searching for something then read your actuarial experience (bcs my background is actuarial too). So how's your actuarial exams (the one you wrote in 2016).

Anyways, i started late (into the industry), and just found out what i wanna do for my career (not actuary). Wish me luck ya, bcs my exam is scheduled this coming july.

Also, i wrote here bcs i also read on your experience (uni life; kena pulau etc.) Which is very relatable. Perhaps budak actuary memang very competitive (and toxic) kot. I too, blocked and unfriended all my uni coursemates (except few, which is less than 10). Rezeki dimana-mana (insyaAllah) and we do not need those wronged us.

Sekian. Saja drop by here. ☺

Degup Jantung

Related Posts with Thumbnails

Pengunjungku Dari Luar Negara

free counters
Web Analytics