expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Followers

Korang Yang Ke...

Wednesday, August 24, 2016

Kahwin

Assalamualaikum...

Hari ni aku bukak Facebook, skrol atas bawah, then terpampang satu gambar. Aduh. Sorang lagi batchmate Gemilang 03'7 dah kahwin. Aku tak tau pulak tu. Cis. Tapi tahniah jugak sebab dah berani pegang tanggungjawab sebagai suami. Haha... Moga kekal sampai kiamat jodohnya. Amin...

*batchmate Gemilang 03'7 = nama batch kami SDARian yang masuk Tingkatan 1 tahun 2003

Sebut pasal kahwin...

Umur aku sekarang 26 tahun. Memang dah layak sangat kahwin. Well, kalau kahwin itu semudah cari perempuan, tarik dia jumpa imam, akad, dan selesai. Semua boleh kahwin macam tu. Tapi ia tak semudah tu.

Ya kengkawan. Bukan mudah nak kahwin. Ia memerlukan lebih dari sekadar nafsu kau semata-mata. banyak benda nak kena prepare. Dari hal mencari calon pilihan, merisik, merancang, bla bla bla..... entah aku tak tahu sebab belum fikir nak kahwin jadi aku tak tau apa proses yang betul.

Bila tengok ramai kawan-kawan dah kahwin (aku khususkan pada lelaki je, perempuan kau kahwin masa Tingkatan 2 pun aku tak kisah) aku kagum sebab mereka dah bersedia nak pegang tanggungjawab sebagai seorang suami, imam, dan bakal bapa dalam keluarga dia. Lebih-lebih lagi yang kahwin pada usia muda ni. Tapi kalau kau anak orang kaya, hantaran pun mak bapak sponsor, aku tak heran lah. You are not my role model okay. Akasia sangat hidup kau. (Sumpah benci gila slot Akasia sekarang. Kenapalah aku boleh suka tengok Adamaya dulu sekitar 2010)

Niat memang nak kahwin. Tapi aku memikirkan keadaan aku sekarang ni, memanglah tak sesuai sangat untuk aku settle down. Kenapa?

1)Kewangan tak kukuh

Asal tengah bulan gaji habis. Dah lah nak menyimpan pun tak mampu. Aku sangat-sangat nak deal problem ni.

2) Belum berpunya

Asalnya aku nak salahkan keputusan aku masuk All-Boys School macam SDAR ni. Tapi aku tau bukan itu puncanya. Sebenarnya aku memang tak pernah mencari pun zaujah zaujah ni. Tapi aku bukan ummah LGBT ye. Haha...

3) Langsung tak de keyakinan diri untuk mencari pasangan hidup

Yakin kalau hal lain aku boleh buat tapi kalau nak yakin mencari pasangan ni, itu memang fail. Bukan apa. Tipulah kalau perempuan sekarang tak pandang rupa dan harta. Tambah-tambah lagi kalau kau peminat novel cinta dan slot Akasia pukul 7. Aku memang bukan lelaki yang menepati ciri-ciri yang difantasikan kaum wanita sebegitu. Tapi aku boleh kata yang aku tidaklah memandang sangat rupa perempuan. Bagi aku asal dia dapat menerima aku pun aku dah syukur sangat. Pokoknya, aku tak de keyakinan disebabkan hal memandang rupa dan harta nilah, which is aku tak ada. (Tapi aku rasa aku hensem je. Wah!!!!!!!!)

4) Memikirkan masa depan

Bukan hal kahwin je. Semua benda aku fikir kedepan dulu. Kalau kahwin ni, aku fikir situasi aku sekarang dan kalau aku kahwin, apa akan jadi. Kan aku ni lemah hal-hal financial. Cemana aku nak tanggung bini aku nanti? Besar tanggungjawab tu.

5) Mak aku tak desak pun

Korang jangan nak kata "dalam hati siapa tahu". Ni mak aku kot. Aku kenal mak aku cemana. Aku sebut pasal kahwin pun dia boleh gelakkan aku. Memang aku tak pernah sebut dah la hal kahwin ni. Mak aku pun tau anak dia sorang ni memang tak reti nak berjimat. Jadi cemana nak kahwin?

Sebenarnya boleh kata banyak jugak sebab kenapa aku tak boleh kahwin lagi walaupun rasa tu dah ada. Pendek cerita......


JODOH TAK SAMPAI LAGI


Tak pe lah. Biar aku stabil kan diri aku dulu dari segala aspek, barulah aku fikir pasal kahwin. Sabar je lah. Hahaha

*p/s: aku tak mula lagi stadi SOA ni. Cis.
*p/s 2: Tahniah batchmate, Muhammad Nazari bin Marso @ Samiran. Semoga dapat baby comel dan                       pandai cakap jawa. kikiki~

No comments:

Degup Jantung

Related Posts with Thumbnails

Pengunjungku Dari Luar Negara

free counters
Web Analytics