expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Followers

Korang Yang Ke...

Tuesday, September 6, 2016

Handphone Pre-Order: Tersontot Dan Menyontot

Assalamualaikum....

Lucah tajuk entri. Tapi sebenarnya tak lucah pun.

Muka depan Harian Metro (5 September 2016) pasal ejen jual handphone murah tengah tersontot dek supplier yang dah bawak lari duit hasil jualan handphone murah secara pre-order ni. Sampa kena ugut bunuh, rogol, santau, dan sebagainya. Bila kita cakap pasal kerugian dan handphone ni, boleh jangka lah sebenarnya berapa banyak kerugian tu. Jangan ingat handphone murah tu kalau rugi sikit je amaun nya. Handphone murah, order pun mesti banyak. Expecting amount tu juta-juta jugaklah.

Kenapa aku nak stori pasal pre-order handphone ni?

~SEBAB AKU MANGSA PENIPUAN NI LAH~

Tapi aku bukan ejen. Aku hanya customer sahaja. 

Macam mana aku terlibat?

Aku cuma nak support bisnes member je. Dia yang yang jadi dropship untuk jualan handphone ni. Lagipun harga murah kot. iPhone 5 harga RM 199.00. Kau rasa? Banyak lagi model yang dia jual ni. Tapi aku tak berapa gemar iPhone sebab dah lah kecik, bateri pun kecik. Aku ni suka handphone besar-besar. Maka aku order la Samsung J7 (2015) dengan harga yang sama. RM199.00. Sebab yakin jugak next sale aku order lagi iPad 2 dengan harga RM 280.00. Each product cas RM 30.00 penghantaran. Dibundarkan semua, RM 520.00 duit aku terbang.

Nak dipendekkan cerita, sehingga sekarang, handphone tah kemana entah. Maka makin ramailah yang mula panas punggung, termasuklah aku. (bukan kerana disontot. please~) Bukan apa. Aku order dalam bulan Januari ke Februari 2016 aritu. Sampai sekarang, dah dekat 8-9 bulan la menunggu. Habuk pun tara....Lama kot.

Tapi nak kata aku mangsa pun tak boleh jugak. Masa ni jugak aku desperate nak guna duit sebab baru pindah bilik sewa maka aku decide untuk offer kat sesiapa dalam group Whatsapp sale handphone ni untuk sambung tunggu. Ada lah sorang nak sambung tunggu untuk Samsung J7 (2015) aku. Untuk iPad 2 aku mintak refund. Alhamdulillah urusan dipermudahkan. Jadi sekarang kes aku boleh kata tutuplah.

So, biar aku explain sikit daripada pemahaman aku sendiri berkenaan bisnes pre-order handphone dan penipuan yang sedang berlaku.

Aliran (flow) bisnes ni seperti yang aku dan mungkin korang faham adalah seperti ini:

Kita (pelanggan) pesan barang kat dropship yang terlibat, diorang kumpul pelanggan, bagi kat ejen, kemudian ejen akan buat senarai berapa banyak model-model yang dipesan dan senarai tu akan dihantar kepada pembekal. Bila pembekal berjaya dapatkan model yang telah dipesan, ia akan diberikan kepada ejen. Ejen akan bahagikan model tersebut mengikut pesanan  daripada setiap ejen. Kemudian ejen akan beri model tersebut kepada pelanggan. Kalau rasa salah tolong betulkan. After all, ini cuma pemahaman aku.

Seems legit. Well it is kalau kitaran ni tidak dikacau.

Bagaimana penipuan berlaku?

Dalam kes sekarang, ramai yang mengatakan ia berpunca daripada pembekal sendiri. Pembekal MUNGKIN hanya mengumpul duit hasil jualan daripada pelanggan dan tidak membuat apa-apa pesanan handphone pun. Sebagai seorang yang dah mahir menipu orang, pelbagai cara dilakukan untuk mengaburi mata ejen, dropship, dan terutama sekali pelanggan untuk meyakinkan kita bahawa mereka sedang deal untuk membuat pesanan tersebut. Tapi sebenarnya non hadoo...

Pembekal tak lah songlap 100% duit jualan tu. Seperti yang dah dipersetujui MUNGKIN dengan ejen dan dropship, mereka akan dapat komisyen untuk setiap model yang dijual. Bisnes gini memang kena ada komisyen kan. Mana ada free free buat kerja.

Modus operandi untuk meyakinkan pelanggan? Macam ni:

1) Sale sulung akan dibuat. Promosi besar-besaran (hopefully) melalui akaun Instagram dropship dan ejen. Dalam masa sama diorang akan open vacancy untuk jadi dropship diorang jugak. Sale sulung ni akan berjalan lancar. Tempoh menunggu tak lama dan model handphone akan sampai on time. Kalau dijanjikan tunggu 2 bulan maka 2 bulan lah tunggu. Handphone dapat, pelanggan suka hati.

2) Bila dah dapat kepercayaan, bukak lagi satu sale. Atau boleh juga 2 3 sale selepas tu dengan cara yang sama. Proses berjalan lancar, barang yang ditempah dapat pada waktunya.

3) Bila dah tamak, di sini pembekal mula jadi setan. Setiap sales akan dibuka dalam jangka masa yang pendek dan kerap. Sales seminggu, habis dateline, tunggu dalam seminggu dua, kemudian bukak lagi sales lain. Dan lagi dan lagi. Pelanggan dah makin banyak untuk setiap sales. Bila duit dah dikumpul dan diserahkan kepada pembekal, pembekal dah bagi komisyen pada ejen dan dropship, dia pun pergi joli sakan dengan duit jualan tu.

4) Pembekal a.k.a penipu ni dia tak lah hilangkan diri terus. Dia masih wujud untuk mewujudkan kepercayaan terhadap ejen dan dropship. Sebab kalau lari terus nampaklah penyangak sangat. Jadi penipu ni masih boleh dihubungi ejen dan dropship berkenaan. Bila tanya bila stok sampai, macam-macam alasan la diberi. Padahal dah kenyang songlap duit masa tu.

5) Sales yang dibuka secara kerap itu pun sebagai alasan kononnya setiap sales banyak order dan kena settlekan satu satu sales dulu. Nak melengah-lengah je ni. Kononnya bizi buat quality control untuk setiap model.

Ada yang kata bisnes pre-order ni bisnes rolling duit. Aku tak faham. Tapi macam ni la kawan aku (mangsa jugak) explain:

Pembekal memang buat order untuk stok handphone tapi unit yang dipesan sikit je. Dalam 100 unit contohnya. Unit ni dijual sebagai unit READY STOCK. Maknanya macam pelanggan beli kat kedai. Buat order, terus ambik. Takde tunggu-tunggu. Harga unit tu mahal daripada unit pre-order tapi murah daripada kat kedai. Hasil jualan ready stock ni digunakan untuk next ready stock sales. 

Unit pre-order? Tak order pun. Duit dah songlap awal-awal. Unit ready stock tu sepatutnya jadi unit pre-order tapi dia buat ready stock. Sebab tu kalau korang perasan setiap sales mesti ada ready stock.

Jadi, siapakah yang menyontot dan disontot ni?

TERSONTOT

Pelanggan. Harapan nak guna iPhone untuk eksyen kat kengkawan hancur berkecai. Duit burn macam tu sahaja. Tunggu punya tunggu langsung tak dapat. Hati da panas. Mintak refund kat dropship memasing, kalau dapat syukurlah. Kalau tak dapat, memang mengundang kemarahan. Duit sekarang bernilai kot untuk dibazirkan dalam penipuan ni.

TERSONTOT DAN MENYONTOT

Ejen dan dropship. Situasi tersontot tu berlaku bila pelanggan dah mula mendesak untuk dipulangkan semula duit diorang. Kalau diorang masih tau halal haram, diorang akan gunakan harta benda diorang sendiri untuk bayar semula duit yang diminta. Ini ejen/dropship yang bagus. Masih ingat halal haram. Yang menyontot pulak yang tak ingat halal haram tu lah. Dah lah tak pernah jaga hati pelanggan. Bila pelanggan tanya selalu dibalas dengan sombong. Sekarang bila dah terduduk macam ni, masih lagi nak menyalahkan pelanggan yang dah bagi diorang ni rezeki sampai hidup senang. Malas panjang cerita. Korang jenguk blog ejen ni. KLIK SINI.

MENYONTOT

Pembekal. Perangai serupa Jho Low. Dah terang dah kat atas tu perangai supplier. Malas nak cakap lebih-lebih.

Fuh penat taip panjang-panjang. Bukan ada nak baca pun.

Conclusion. Lain kali kalau nak pakai iPhone simpan je la duit tu dulu. Dah cukup baru beli. Jangan dikejar sangat teknologi ni. Kita memang tak terkejar. Takkan setiap kali model baru keluar kita pun nak berhabis duit beli yang baru semata-mata nak up to date kan. Matilanakkk.... Untuk yang baru-baru nak berjinak nak berbisnes tolonglah jadi cerdik bisnes dulu. Dalami selok belok bisnes.

Ok lah itu sahaja. Bye

*kerja lah*

6 comments:

Jefri said...

Kaedohnya scam la ye bisnes pre order phone ni? Post kat fb la!

IQBAL ZARIN said...

kosser. malas promot. hahaha

Unknown said...

Thanks type panjang2. Aku baca. LOL

IQBAL ZARIN said...

terima kasih hehe

Unknown said...

Ponzi Schemes/ rolling money...

Saya ex retailer...
Official Apple xdibenarkn ltak hrge sesuka hati..
Ni pulak murah..
Awk rse ?...kui3

Unknown said...

Some agent and dropship ada usaha nak byr balik duit cust smntara tggu pmbicaraan penuh makamah dari tahun lepas lagi tu. But some mmg xda usaha langsung senyap je buat2 mmg bkn slh dia org. Contohnya mcm pasangan awal dgn amalina

Degup Jantung

Related Posts with Thumbnails

Pengunjungku Dari Luar Negara

free counters
Web Analytics