expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

HeartBeat

Followers

Korang Yang Ke...

Friday, September 30, 2016

Penipuan

Assalamualaikum...

Minggu ni hangat betul kisah-kisah kat social media. Secara sengaja aku pun follow beberapa kisah tersebut. So untuk entri kali ni aku nak fokus pasal penipuan.

Siapa je suka kena tipu. Rasa dipermainkan tau dak. Tambah-tambah lagi kalau yang menipu tu seorang public figure. Orang yang dah menjadi idola sesetengah orang. Tapi zaman sekarang ni kalau idola kau menipu, kau akan pertahankan dia sehabis baik. Tak kiralah macam mana cara sekali pun. Mungkin sebab kita masih rasa yang idola yang kita sanjung tu kena khianat. Biasalah jatuh menjatuhkan orang yang dah berada di atas ni. Ada juga sampai tahap tak boleh terima hakikat. Tak faham manusia macam ni.

Jadi kes yang terhangat minggu ni ialah:

1) Fynn Jamal (Kokping)

Aku rasa dia memegang rekod sebagai selebriti paling ramai dibenci di Malaysia ni. Even yang minat dia pun kalau lama-lama perhati perangai minah ni pun akan benci dia. Gelaran selebriti ni pun tak layak untuk dia sebenarnya. Sebelum dia femes lagi pun dah banyak sangat kisah negatif pasal dia. Bermula dengan kisah dia mengaku OCD sebab rasa cool (rujuk entri aku pasal OCD), dengki tak sudah dekat bekas biras dia Atita Haris (forgot that name though), membuka aib sendiri dengan sebab mahu memberi pengajaran kononnya, bagai mana dia menjaga anak angkatnya Juna yang autism, you name it. Boleh search forum kat Cari tu untuk catch up kisah negatif pasal dia. Isu yang hangat sekarang ni pasal dia ialah kisah humble dia bernikah dengan laki dia dalam keadaan daif kononnya. Laki dia kononnya bernikah dengan dia waktu dia hanya kerja sebagai despatch dan dia sebagai lecturer.

Kenapa netizen bising?

Pertamanya, dia up kisah ni dalam beberapa hari lepas kisah Noh Hujan dan Mizz Nina viral di laman sosial. Boleh cari sendiri kisah tu. Apa yang membezakan kisah ni dengan kisah Kokping, kisah Noh Hujan ni kisah benar. Dan diakui oleh semua orang. Noh cerita yang dia tak pernah jejak kaki ke IPTA dan terus masuk ke bidang seni. Itu memang benar. Dan kisah dia kenal dengan Mizz Nina sampai bernikah dan berubah kerana ALLAH, itu semua benar. Nak dibandingkan dengan kisah Kokping yang dia sengaja up lepas beberapa hari tu, semua tu tipu! Kenapa tipu? Baca sendiri lah kisah dia yang viral tu dan search blog dia untuk bandingkan cerita tersebut. Sangat bercanggah!

Kedua, apa yang dia nak dengan up kisah humble rekaan dia tu? Nak beri pengajaran ke atau nak secebis kemahsyuran internet? Dia dah banyak buat kemahsyuran tu sejak dulu lagi. Dan semuanya negatif! Dan kenapa dia up kisah tu beberapa hari lepas kisah Noh Hujan Mizz Nina viral? Adakah minah ni gila femes?

Dan untuk wrap kisah dia ni, semua peminatnya menyokong tanpa ragu-ragu dengan tindakan salah dia. Bersatu nak hentam balik caci maki yang dilemparkan pembenci Kokping ni. Stupid i say. Takkan sebab kau minat dia maka dia ni maksum tak boleh dimaki? Jangan mendewakan dia sangat lah.

2) Azizan Osman

Tak tau nak panggil dia apa. Usahawan ke, entrepreneur ke, apa benda tah. Tapi aku tau dia ni seorang penceramah yang kononnya berniat nak majukan bangsa sendiri, nak tengok bangsa sendiri jadi jutawan dengan berbisnes. Orang yang dah bukak mata dah lama tau dia ni menipu. Bayangkan untuk menghadiri ceramah dia je kena bayar harga yang mahal. Ikut seat pulak tu. Macam konsert dah. Padahal kalau nak sangat mula berbisnes banyak sangat sumber-sumber ilmu yang boleh korang cari secara PERCUMA. Kenapa nak bazir duit? Ilmu dia berharga sangat ke?

Paling meragukan ialah credential dia. dua tiga master, dua tiga Phd. Tau tak nak setelkan master tu pun ramai yang berkorban apa je untuk habiskan. Kena banyak publish jurnal dan penerbitan atas nama sendiri untuk melayakkan kita dapat master tu. Bagaimana dia ni senang-senang buat master sampai 2 3 bidang? Lepas tu, mana tesis dia? Mana penerbitan dan jurnal dia? Kenapa cari atas nama dia tak de? Grad master daripada Gordon University. Universiti mana tu? Kenapa bila search tak wujud? Hal ni dah lama dibongkarkan.

Paling latest. Dia mengaku dapat gelaran Doktor daripada Universiti Malaya dalam bidang keusahawanan. Ada orang yang berjaya bongkarkan penipuan ulung dia dan akhirnya pihak UM sendiri buat statement yang mereka TAK PERNAH bagi ijazah kedoktoran tu kat dia. Apa yang aku faham kalau ikut undang-undang, UM boleh dakwa dia sebab menipu atas nama UM untuk mengaburi mata orang. Kita tengok nanti perkembangan kes ni. Tapi sekarang dah kepoh, ada yang dah terbukak mata.

Dan macam biasa, masih ada yang cuba untuk back up dia. Mula mainkan isu bangsa agama negara. Ada yang mengatakan hal ni tak patut dibongkarkan sebab ilmu dia berharga dan dia banyak tolong Melayu. Ada yang tuduh kita ni suka tengok bangsa sendiri mundur. Ada yang menghalalkan penipuan dia. This is sick! Tipu tetap tipu tak kira lah dia benar sekali pun.

Dalam dua kes ni, yang paling aku tak faham adalah pengkut tegar. Buta mata buta hati dah agaknya sampai tak boleh beza baik buruk. Lepas tu main isu bangsa. Tau tak kedua-dua manusia ni lah pengkhianat bangsa sebenarnya. Ini pun nak dijadikan idola lagi?

Harapnya mereka ni terbukaklah mata dan hati mereka untuk tengok kebenaran. Jangan selama-lamanya terpengaruh dengan mereka. Kalau rasa nak tau lebih lanjut, google lah sendiri kisah mereka. Kita masing-masing dah dewasa. Tahu menilai mana baik mana buruk.

Sekian.

No comments:

Degup Jantung

Related Posts with Thumbnails

Pengunjungku Dari Luar Negara

free counters
Web Analytics