expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

HeartBeat

Followers

Korang Yang Ke...

Wednesday, August 17, 2016

Nasi Goreng yang tidak digoreng

Assalamualaikum...

Dah seminggu lebih aku berada di rumah sewa. Sama je rasanya macam duduk kat asrama. Manage sendiri hidup. Dan tak de beza pun macam masa aku duduk kat rumah kakak aku.

Aim aku sekarang untuk jimat duit. Maka selagi boleh aku nak masak sendiri dan makan sendiri kat rumah tu. Cuma masalah utama sekarang ni, dapur yang ada kat rumah tu termasuk gas adalah kepunyaan peribadi. Maksudnya housmate aku punya lah. Memandangkan aku ni bukan pesen peramah nak ketuk bilik diorang bertanya pasal dapur, kebetulan pulak aku jarang nak jumpa diorang sebab diorang asyik duduk dalam bilik je (aku pun sama), jadi aku segan nak guna. Tapi aku tengok macam tak pernah berusik je dapur tu. Sebab aku ada basuh kuali minggu lepas dan sampai sekarang masih dalam keadaan yang sama, tak pernah berusik. Aku pun malas nak kongsi duit gas, maka sementara aku bergaji bulan depan, aku guna je lah apa yang ada sekarang. Aku ada periuk nasi je. Maka secara tak langsung terjadilah nasi goreng yang tidak digoreng a.k.a nasi goreng pemalas.

Bahan-bahan:

Nasi yang telah dimasak
Telur
Minyak
Perencah nasi goreng Seri Aji
*jangan guna Adabi punya sebab yang itu kena tumis.

Cara-cara:

1) Kalau belum masak nasi, masak macam biasa. Dah masak, kacau nasi, letak dalam besen.
2) Guna periuk nasi untuk goreng telur. Letak minyak dan goreng telur dalam periuk. Sendal button cook/warm supaya periuk sentiasa panas.
3) Sementara tu, tuang perencah nasi goreng Seri Aji dalam besen berisi nasi. Agak-agak sebab terlebih kang masin gila.
4) Telur dah siap, letak dalam besen tadi. letak dengan minyak sekali pun tak pe. Gaul sebati dan siap.

Kekurangan menjadikan kita lebih kreatif mengolah resipi. Lagipun bukan nak hidang kat orang lain. Isi perut sendiri je kan. Wakakaka...

Apa-apa pun, kebersihan kena jaga ye.

Sebenarnya sedap jugak nasi goreng stail pemalas ni. Tapi aku lagi prefer from scratch. Tumbuk semua bahan buat rencah sendiri. Lagi klimaks. Ehh...

Bulan depan beli dapur kecik sendiri.

p/s: Aku guna nasi dah masak sebab aku nak makan panas-panas.

2 comments:

Jefri said...

Gambar mana gambar? Sakadar tulis orang lain boleh tulis! #haters

IQBAL ZARIN said...

gambar x de. pergi cari sendiri!

Degup Jantung

Related Posts with Thumbnails

Pengunjungku Dari Luar Negara

free counters
Web Analytics