expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

HeartBeat

Followers

Korang Yang Ke...

Thursday, May 17, 2012

Bantuan Yang Haram

Assalamualaikum... 

Nak dekat Pilihanraya Umum (PRU) ni macam biasalah kan. Macam-macam bantuan yang diterima rakyat untuk memastikan kerajaan sekarang, yakni Barisan Nasional (BN) atau generalnya orang sebut UMNO kekal memegang tampuk pemerintahan. Dan bagusnya apabila bantuan ni diberikan kepada semua rakyat tanpa mengira ideologi dan parti mana yang mereka sokong.

Bagi aku, terima tetap terima. Tapi undi kan rahsia. Jadi terpulanglah siapa kita nak pangkah. :D

Isu sekarang yang menyakitkan hati aku ialah isu sumber duit bantuan itu yang pihak pembangkang claim datang dari sumber yang haram. Mudah je pembuktian mereka. mereka berpandukan kepada darimana sumber duit itu datang selama ini. Aku tak tau pasal isu ni. Hanya tahu dari surface je.

Tapi itu antara pihak atasan dalam parti masing-masing punya ceritalah kan.

Tambah menyakitkan hati, yang menguatkan lagi tuduhan pembangkang ini ialah rakyat marhaen. Rakyat yang sekadar melolong terpekik terbalikkan kereta masa perhimpunan BERSIH tempoh hari. Rakyat macam Adam Adli. Yang bagi aku sekadar mengiyakan je apa yang orang atas tu cakap. Kaji pun tidak.

Kita kecikkan skop. Apa yang berlaku depan mata aku sahaja.

Semua ni bermula bila setiap rakyat Malaysia yang gaji bersihnya kurang RM3000 layak menerima Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) sebanyak RM500. Isu ni sampai masuk dalam khutbah jumaat kat masjid UKM. Baca petikan ni:

"Jangan kita disibuk dengan perkara kecil sehingga lupa pada perkara yang lebih besar seperti sibuk berbicara tentang ramalan sesat sedangkan kita lupa kepada ingatan Allah dalam al-Quran dan tanda-tanda qiamat yang pernah diberitahu oleh nabi junjungan. 
Jangan asyik membincangkan kes kecurian dalam kampung sahaja sehingga lupa kepada isu berbilion wang rakyat dirompak melalui rasuah dan pecah amanah. 
Jangan tertipu dengan pemberian hanya beratus ringgit sehingga lupa untuk menghukum pemimpin yang menyalahguna berbilion ringgit hasil mahsul negara.

Jangan seronok dapat habuan sedikit sedangkan negara sedang digadai sedikit demi sedikit. Ingat sebelum terjerat, waspada sebelum kena, sedar sebelum menyesal!"

Perenggan pertama tu tak de masalah. Tapi tengok perenggan seterusnya. Wad de hel pak imam ni nak khutbah politik kat masjid? Bukan ke khutbah jumaat dah disediakan dengan isu-isu yang sudah pastinya jauh dari isu politik?? Macamlah aku ni bingai bongek sangat tak dapat faham khutbah ni ditujukan pada siapa.

Tu perenggan last. Apa pak imam ni jeles ka tak dapat bantuan?

Benda tak jelas. Bukti tak kukuh lagi. Kalau boleh tak payah la menghukum terus. Kalau salah dah jadi fitnah. Menjadi pak imam bukan lesen untuk membenarkan kau memfitnah orang lain. Dan bukannya dapat pahala pun.

Jangan suruh aku baca surat khabar untuk mencari bukti. Baik Utusan mahupun Harakah. Semua tak boleh pakai. Bias!

Kalau puak pembangkang kat Felda tempat tinggal aku, yang kebanyakannya menguruskan sendiri ladang mereka, memang mereka tak layak menerima bantuan RM500 tu sebab hasil mereka dapat je dah lebih RM3000. Dan ada sesetengah daripada mereka yang setuju kata duit RM500 tu haram. Tapi merekalah yang datang sesudah subuh untuk berbaris nak ambil duit tu. Siap ada yang menipu lagi.

Kucing mana tak menolak ikan. Hmmm...

Dan sekarang ni, Orang Felda dapat durian runtuh RM15000 satu keluarga. Pun puak pembangkang ni nak kata duit tu haram. Apa lah masalah mereka ni...

Sudahlah bukan orang Felda. Pembangkang pulak tu. sedap mulut dia je. Jeles ke hape?

Bosan tau tak tengok semua benda mahu dipolitikkan. Malas betul aku nak daftar jadi pengundi.

Yang penting tak lama lagi dengan duit tu aku nak tukar handphone. Tak kira!

2 comments:

Pok Amai-Amai said...

Pak Iman tu dpt subcon jdk Tuhan. Tu yg beria jth hukum kat org.

=p

Rozuan Ismail said...

skang ni semua nak jadi ustaz fast track. semua nak haram. tak de plak yang nak haramkan hari guru ye.

Degup Jantung

Related Posts with Thumbnails

Pengunjungku Dari Luar Negara

free counters
Web Analytics